Η διαστρέβλωσις του Ολυμπιακού ιδεώδους και η ευθύνη μας
Οι πιο καυτές θέσεις στην κόλαση είναι κρατημένες γι' αυτούς που, σε καιρούς μεγάλης ηθικής κρίσης, διατηρούν ουδέτερη στάση.
Ντάντε Αλιγκέρι
Οι πιο καυτές θέσεις στην κόλαση είναι κρατημένες γι' αυτούς που, σε καιρούς μεγάλης ηθικής κρίσης, διατηρούν ουδέτερη στάση.
Ντάντε Αλιγκέρι
Η συγγραφέας Κωνσταντίνα Τασσοπούλου στην συνάντηση της Δευτέρας 22ας Απριλίου άνοιξε συζήτηση και έθεσε ερωτήματα σχετικά με το τι είναι και τι δεν είναι το παιδικό βιβλίο, ποιος μπορεί και ποιος δεν μπορεί να γράψει ένα παιδικό βιβλίο.
Μέσα του ’80, μέσα του Καλοκαιριού, μέσα της βδομάδας. Όχι Σαββατοκύριακο, σίγουρα. Κάποιος αναρωτιέται τι μέρα είναι και, δεν ξέρω να απαντήσω. Τρίτη ή Τετάρτη; Μήπως Πέμπτη; Είχα χάσει τις μέρες. Ο χρόνος είχε γίνει στο μυαλό μου ένα Καλοκαίρι ενιαίο, που δεν είχε λόγο να χωρίζεται. Γιατί να χωριστεί; Όλα όσα το αποτελούσαν ήταν εκεί και ήταν ένα.
Το πρωινό εκείνο στον χώρο μέσα της καφετέριας η φυσιογνωμία του ηλικιωμένου της διπλανής παρέας, έδινε την εντύπωση ανθρώπου προσαρμοσμένου στα πλαίσια του σημερινού - λυσσαλέα - κατασκευασμένου "γίγνεσθαι".
Τα ιστορικά γεγονότα μνημονεύονται γιατί λειτουργούν - με τα νοούμενα και με τα συμφραζόμενά τους - και ως εφαλτήριο για γόνιμο στοχασμό. Στο πλαίσιο αυτό κι έχοντας ως αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από την Μικρασιατική Καταστροφή είναι αξιοσημείωτη η μνεία στην κριτική του Βασιλείου Σπ. Λαούρδα (1912-1971)* για λογοτεχνικά έργα που συνδέονται με την Τραγωδία του 1922.
Η «αρχή» και το νόημά της – το «Όλον»
Στην ευρωπαϊκή ιστορία και φιλοσοφία οι αρχαίοι Έλληνες συνέλαβαν την ιδέα για την «αρχή των πάντων», για την πρώτη γενεσιουργό αιτία από την οποία δημιουργήθηκαν τα πάντα. Η πρώτη αιτία για τους υλιστές φιλοσόφους έπαιρνε τη μορφή ύλης και για άλλους την ιδέα.
“Ηθοποιός σημαίνει φώς” έλεγε σε μία εκπομπή του στο ραδιόφωνο ο αξεπέραστος και αξέχαστος ηθοποιός μας Δημήτρης Χορν στα μέσα της δεκαετίας του ‘60.
Ως φωτεινό μετέωρο ο Ιωάννης Συκουτρής κοσμεί το Πάνθεον των κορυ-φαίων και μοναδικών της Ελληνικής Γραμματείας κλασσικών φιλολόγων. Ο Βασίλ. Λεντάκης γράφει ότι « είναι ο μοναδικός ίσως άγιος της ελληνικής φιλο-λογίας.
Επιτυχία σημείωσε η ανά δεύτερη Τετάρτη δίωρη καθιερωμένη συνάντηση των Μελών και φίλων του Λογοτεχνικού Εργαστηρίου Πειραιά (ΛΕΠ) , την Τετάρτη 16 Φεβρ. 2022, στη φιλόξενη αίθουσα της Β’ Κοινότητας Δήμου Πειραιά, που ήταν αφιερωμένη στον ποιητή και φιλόσοφο Γιώργο Σαραντάρη (1908-1941), για τα 80+1 χρόνια από το θάνατό του.
Ο Χρήστος Μαλεβίτσης (1927-1997) ήταν κορυφαίος στοχαστής, συγγραφέας - δοκιμιογράφος και το πολυσχιδές έργο του αποτελεί τομή στη συνείδηση της εποχής μας. Ο διεισδυτικός στοχαστικός του λόγος, άλλοτε επιβλητικός ή τραγικός, άλλοτε καθοδηγητικός ή παρηγορητικός, αποτυπώνεται σε όλα τα γραπτά του τα οποία αναδεικνύουν την αρτιότητα της ελληνικής γλώσσας και χαρακτηρίζονται από εκφραστική δύναμη και λυρισμό.
“Η Ελλάδα και οι Έλληνες υπήρξαν πράγματι οι πρώτοι· - οι πρωτοπόροι, η εμπροσθοφυλακή άν θέλετε - που ακολούθησαν έναν δρόμο, τον οποίο μέχρι τότε, το 1830, κανένας λαός στον Παλαιό κόσμο της Ευρώπης δεν είχε διαβεί με επιτυχία. Έκτοτε το παράδειγμά τους αποτέλεσε πρότυπο για σχεδόν όλα τα σύγχρονα Ευρωπαϊκά κράτη και πολλά άλλα σε όλο τον κόσμο.”